Un sistema de numeració és un conjunt de símbols i regles de generació que permeten construir tots els nombres vàlids. Poden ser posicionals o no. Avall diré que vol dir açó
Els sistemes de numeració diferents que he trobat són el següents i faré un resum petit dels més coneguts que són la romana, la arabiga i la maya, segons la meua opinió
Arabiga
Armènia
Ática
Babilònica
Xinesa
Ciríl·lica
Muisca
Egípcia
Etrusca
Grega
Hebrea
Índia
Japonesa
Maya
Romana
Arabiga: Els nombres aràbics són els símbols més utilitzats per a representar nombres. Se'ls crida "aràbics" perquè els àrabs els van introduir a Europa encara que, en realitat, la seua invenció va sorgir en l'Índia. El món li deu a la cultura índia l'invent transcendental del sistema de numeració de base 10, cridat de posició, així com el descobriment del 0 (anomenat "sunya" o "bindu" en llengua sànscrita), encara que els maies també van conèixer l'1. Els matemàtics perses de l'Índia van adoptar el sistema, d'els qui ho van prendre els àrabs. Per al moment en què es van començar a usar en el nord d'Àfrica, ja tenien la seua forma actual, d'allí van ser adoptats a Europa en l'Edat Mitjana. El seu ús va augmentar a tot el món a causa de la colonització i comerç europeus.
Nosaltres utilitzem eixe sistema amb el seus digits: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
Romana: El sistema de numeració romana es va desenvolupar en l'antiga Roma i es va utilitzar en tot el seu imperi. És un sistema de numeració no posicional, en el qual s'usen algunes lletres majúscules com a símbols per a representar els nombres. La següent taula mostra els símbols vàlids en el sistema de numeració romà, i les seues equivalències en el sistema decimal:
Romano Decimal Nota
I 1 Unus
V 5 Quinque. V és la meitat superior de X; en etrusc Λ.
X 10 Decem
L 50 Quinquaginta
C 100 Lletra inicial de Centum.
D 500 Quingenti. D, és la meitat de la Digamma Φ (com phi).
M 1000 Mille Originalment era la lletra Digamma.
Alguns dels citats són sistemes posicionales, és dir que un digit pren un valor o altre depenent de la seva posició:
Ex. 15: açí el 1 vale 10 ja que està al sistema decimal a la posició de les desenes. Però en canvi, açí: 51 val 1 a la posició de les unitats.
Alguns dels posicionals són l'indi o el maya i altre no posicional és el romà.
El sistema que utilitzem nosaltres de base 10 té origen a India i Aràbia ja que van crear els dígits que usem actualment nosaltres.
Els maies utilitzaven un sistema de numeració vigesimal (de base 20) d'arrel mixta, similar al d'altres civilitzacions mesoamericanas.
Els maies preclàssics van desenvolupar independentment el concepte de zero al voltant de l'any 36 a. C.1 Est és el primer ús documentat del zero a Amèrica, encara que amb algunes peculiaritats que li van privar de possibilitat operatoria.2 Les inscripcions, els mostren en ocasions treballant amb sumes de fins a centenars de milions i dates tan extenses que prenia diverses línies el poder representar-les.
Els maies preclàssics van desenvolupar independentment el concepte de zero al voltant de l'any 36 a. C.1 Est és el primer ús documentat del zero a Amèrica, encara que amb algunes peculiaritats que li van privar de possibilitat operatoria.2 Les inscripcions, els mostren en ocasions treballant amb sumes de fins a centenars de milions i dates tan extenses que prenia diverses línies el poder representar-les.
Doncs bé açí he posat informació dels sistemes de numeració més relevants al meu paréixer i altres coses més que espere servisquen d'ajuda.
No hay comentarios:
Publicar un comentario